Μαθήματα Εκθεσιακής Ιστορίας - Μέρος 6o

Μαθήματα Εκθεσιακής Ιστορίας - Μέρος 6o

5 Απριλίου 2021

Και μιας που πιάσαμε τη ΔΕΘ, το βασικό εκθεσιακό πυλώνα στην Ελλάδα, ας κάνουμε και μία βόλτα στον χώρο των Οργανωτών Εκθέσεων, Συνεδρίων, Σεμιναρίων και ό,τι άλλο θα μπορούσε να φανταστεί ο ανθρώπινος νους.

Γιατί χωρίς οργανωτή, έκθεση δεν γίνεται… Όσο και αν κομπάζουν οι κατασκευαστές για τους "Παρθενώνες" που χτίζουν στις εκθέσεις, αν ο οργανωτής δεν πιάσει δουλειά και δεν αναλάβει να διοργανώσει μια έκθεση, όλα τα σχέδια και οι κατασκευές θα μείνουν στο συρτάρι και οι τσέπες άδειες.

Έτσι τα ‘φερε λοιπόν η ζωή και ο οργανωτής με τον κατασκευαστή, έχουν έρθει εις γάμου κοινωνίαν. Και όσο και να πέρασε από το μυαλό μερικών κατασκευαστών να μπουν στα λημέρια των οργανωτών και τούμπαλιν, όλες αυτές οι προσπάθειες πέσαν στο κενό. Άλλη δουλειά η μία και άλλη η άλλη, να εξηγούμαστε! Πώς να κρατήσεις δύο καρπούζια σε μία μασχάλη; Ο καθείς στο είδος του, που λέει ο λόγος…

Και είπεν ο Κύριος Οργανωτής: Γεννηθήτω Έκθεση και εγένετο. Και διαμοιράσθηκαν οι εκθέσεις και το χρήμα εις την εκθεσιακήν οικουμένην. Και είπεν ο Κύριος Οργανωτής ότι καλώς… Τώρα, μεταξύ μας, το "καλώς", παίζεται! Άλλοτε καλώς και άλλοτε κακώς! Όπως σε κάθε επαγγελματικό χώρο, άλλωστε.

Με εφαλτήριο λοιπόν την Δ.Ε.Θ. και τις διοργανώσεις της μέσω πολλών κλαδικών εκθέσεων, να αναφέρω τις εκθέσεις MARMIN, FURNIDEC, την Κόσμημα, την HOTELIA, την PHILOXENIA, την DETROP, την AGROTICA, την ΙNFACOMA και ένα σωρό άλλες διοργανώσεις με κολοφώνα, βέβαια, την Διεθνή του Σεπτεμβρίου. Και για τους νεότερους να αναφέρω, ότι για το διάστημα της λειτουργίας της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, υπήρχε νόμος που απαγόρευε τη διοργάνωση οποιασδήποτε άλλης έκθεσης στη Ελλάδα την περίοδο αυτή και συνολικά για ένα δεκαπενθήμερο!!!                  

Και για να τα πάρουμε τα πράγματα και ιστορικά, να μην ξεχάσουμε ότι κοντά στην ΔΕΘ υπήρχε και ο Ο.Π.Ε. (Οργανισμός Προωθήσεως Εμπορίου) για τις διεθνείς εκθεσιακές συμμετοχές της Ελλάδας στις κλαδικές εκθέσεις του εξωτερικού. Πόσα και πόσα περίπτερα δεν κατασκευάστηκαν σε όλον τον κόσμο, από εργολάβους μέσω συμμετοχής σε μειοδοτικούς διαγωνισμούς και δημοπρασίες, τότε που η Ελλάδα έπρεπε να δείξει το αναπτυξιακό της δυναμικό στο εξωτερικό και να προβάλλει την εγχώρια παραγωγή; Ο Ο.Π.Ε. ήταν σαφώς και ένα εφαλτήριο για κάποιους κατασκευαστές να ξεχωρίσουν και να αναπτυχθούν, μιας και οι εκθέσεις αυτές άφηναν περιθώρια κέρδους…

Και για να κλείσουμε το μέρος των κρατικών Οργανωτών, πρέπει να αναφέρουμε και τον ΕΟΜΜΕΧ (προσεχώς θα γίνει ειδική αναφορά στον Οργανισμό) που κυρίως μέσω των χειροτεχνικών και άλλων κλαδικών εκθέσεων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συνέβαλε ώστε να αναπτυχθεί η εκθεσιακή αγορά και να αρχίσει να δυναμώνει. Βέβαια ας μην ξεχνάμε και την εποχή… Δεκαετία '80 και '90, στο φόρτε του «Τσοβόλα δώστα όλα»!

Αλλά ας μην παραβλέψουμε και τις περιφερειακές διοργανώσεις των δήμων και άλλων εκθεσιακών φορέων στην επαρχία, όπως η Πανελλήνια έκθεση Λαμίας, η έκθεση Γούνας της Καστοριάς, εκθέσεις στα Ιωάννινα, στην Αλεξανδρούπολη, στην Πελοπόννησο με την έκθεση Τεγέας, στην Καλαμάτα με τα περίφημα Ανθεστήρια Μεσσηνίας, στην Κρήτη, στο Ηράκλειο και στο Ρέθυμνο, αλλά και αλλού. Στην Ρόδο, στην Επίδαυρο, στην Κόρινθο και παλαιότερα στην Πάτρα όταν λειτουργούσε και το εκθεσιακό και σε πολλές ακόμα πόλεις της Ελλάδας.

Παράλληλα λειτουργούν και άλλες ιδιωτικές μεγάλες ή μικρότερες εταιρίες οργανωτών εκθέσεων. Να ξεκινήσω από την ROTA, με την τεράστια εκθεσιακή της ιστορία, τις Εκθέσεις ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ του Καναβού, τις πολύ πετυχημένες διεθνείς εκθέσεις της ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ στον ΟΛΠ και στο Αεροδρόμιο αργότερα, την DEFENDORY με τα οπλικά συστήματα, το ΝΑΥΤΙΚΟ ΣΑΛΟΝΙ αρχικά στο ΣΕΦ. Επίσης, την LINEA με την εμβληματική Σκαλοθέου και μετέπειτα με τον Κωνσταντίνο Σταθόπουλο μαζί με τις άλλες εκθέσεις την LINEAEVA και την LINEABIANCA, την CLIMATHERM της Σούλας Κυβέρη, την ΠΑΝΔΩ της ΑΤΟΥ του Πάνου Χρηστίδη και Νίκου Βαξεβάνη, τη ΧΑΡΤΟΣΧΟΛΙΚΗ της Σικιαρίδου, τις ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ της A-Ω της Παπαγεωργίου, την PEC μετέπειτα ΤΡΟΦΙΜΑ-ΠΟΤΑ του αείμνηστου Ηλιόπουλου, την έκθεση ΓΑΜΟΣ – ΒΑΠΤΙΣΗ της Euroline των αδελφών Στεργίου.

Καθώς και την έκθεση ΚΥΝΗΓΙ- ΨΑΡΕΜΑ της Akmon Media του Δήμη Βαρβέρη, τις εκθέσεις ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ του Ρόμβου του Τάκη και του Χάρη Μαρσώνη, τις εκθέσεις της INTERGUIDE του Χώνια και του Μεθενίτη, την ΕΧPRO και την CLEAN EXPO,  την VINETUM του Στεργίδη, τις εκθέσεις των PΕΤS του Βασίλη Γουλιέλμου, την EXPOLINE του Νικηφόρου Μαραγκού με τις εκθέσεις ELECTRONICA, Τροφίμων και SECUREXPO, την ΒEAUTY των αδελφών Τσιριμώκου, τις εκθέσεις ΧΕΝΙΑ, την έκθεση ΔΑΠΕΔΟ της PRINT ALL του Αντώνη  Τσέντα. Αλλά και τις εκθέσεις Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού και Design του Δημήτρη Αντωνάκου, την ATHLETICA των Χαραλάμπους και Χρυσοσπάθη, τις εκθέσεις παιχνιδιών του ΣΕΒΒΠΑ, τις εκθέσεις της FORUM του Χουδαλάκη, τις εκθέσεις EXECUTIVE CARS του Τσομώκου, τις εκθέσεις ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ του Τζώνυ Παπαγιαννακόπουλου και τις εκθέσεις Μοτοσυκλέτας με την απίστευτη κοσμοσυρροή και άλλες ων ουκ έστιν αριθμός. Συγχωρέστε με αν ξεχνώ κάποιες, άλλωστε σας το ξαναείπα ότι… ο χρόνος δεν είναι με το μέρος μου!

Να αναφέρουμε εδώ ότι δεν υπάρχει αντικείμενο εμπορικής εκμετάλλευσης που να μην έγινε και αντικείμενο έκθεσης. Μέχρι και έκθεση FUNERAL διοργανώνεται, για να καταλάβει κανείς πόσο ευρύ είναι το αντικείμενο των οργανωτών. Χαρακτηριστικά επίσης θα αναφέρω την περίφημη EROTICA. Το εισιτήριο ήταν ακριβό, αλλά μπορούσες με ένα εισιτήριο να παρακολουθήσεις και τις τρεις ημέρες… Άλλες, αξέχαστες εποχές! 

Εκθέσεις γίνονταν και με άλλα αντικείμενα όπως η DENTAL για τους οδοντιάτρους, η έκθεση Εκκλησιαστικών Ειδών, η έκθεση για Gaming και Ηλεκτρονικά παιχνίδια…

Να αναφέρουμε ότι οι οργανωτές σαν επίσημος επαγγελματικός κλάδος που είναι, έχουν δημιουργήσει και ένα συνδικαλιστικό όργανο, τον Σύνδεσμο Ελλήνων Οργανωτών Εκθέσεων και Συνεδρίων (ΣΕΟΕΣ).

Και για να κλείσουμε αυτόν τον κύκλο θα πρέπει να αναφέρουμε και τις εταιρίες διοργάνωσης Συνεδρίων, Εκδηλώσεων, Εvents, Σεμιναρίων κ.λπ. που και πολλές είναι, αλλά και ρόλο έπαιξαν και αυτές, στην τόνωση και τον εμπλουτισμό της εκθεσιακής αγοράς.

Είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα λείπει ένα βιβλίο καταγραφής των εκθεσιακών δρωμένων και της εκθεσιακής ιστορίας. Θα ήταν ευχής έργον οι συνεχιστές της εκθεσιακής μας ιστορίας, όσοι κυρίως έχουν μνήμες του παρελθόντος, να τις συγκεντρώσουν, ώστε να μπορεί κανείς μέσα από ένα βιβλίο να ξαναζήσει αυτήν την υπέροχη πορεία των εκθέσεων από τον 20ο στον 21ο αιώνα…

Ελπίζω αυτή η πορεία να συνεχιστεί απρόσκοπτα μέσα σε αυτήν την εποχή, όπου όλα αναθεωρούνται και που όλα δείχνουν ότι έφτασε η ώρα των μεγάλων αλλαγών, σε κάθε τομέα της ζωής… 

Δημήτρης Θεολογίτης

 

Μοιραστείτε το άρθρο

Οδηγός Αγοράς

Πιο πρόσφατα


Εκτύπωση   Email